Page 13 - RMGO 3
P. 13
Cum am ajuns profesor de francez˘a la Liceul Potcoava. 13
tot, satisfact , ia mea, a muncii ˆımplinite s , i r˘aspl˘atite, era total˘a, iar elevii nu mai
s , tiau cum s˘a-mi mult , umeasc˘a s , i s˘a ˆıs , i cear˘a scuze pentru atitudinea lor refractar˘a).
M˘arturisesc c˘a, ˆın continuare, elevii mei din promot , ia urm˘atoare (2014, cˆand am
fost pensionat) cunoscˆandu-mi exigent , a s , i stilul, s-au conformat calit˘at , ii de s , colar
f˘ar˘a s˘a mai cˆarteasc˘a s , i rezultatele au fost tot la ˆın˘alt , ime, chiar ˆın condit , iile ˆın care
,,s , i-au irosit timpul”, cum ziceau colegii lor din clasele altor profesori, studiind tot , i
scriitorii prev˘azut , i de manualele s , colare s , i toate elementele de teorie s , i de istorie
literar˘a, de limb˘a, de cultur˘a s , i de art˘a. Elevii clasei a XII-a (Filologie bilingv),
c˘arora le-am fost diriginte, au obt , inut la Bacalaureat, ˆın majoritate, note bune
s , i foarte bune (doar trei elevi, dintre cei cinci pe care trebuia s˘a-i las corigent , i,
au luat medii sub 8: 7,45, 7,75, 7,80 - aces , tia, cum au ies , it de la examen, m-au
sunat s˘a-mi mult , umeasc˘a pentru faptul c˘a i-am obligat s˘a ˆınvet , e poeziile pe de
rost - subiectul de ,,Bac” ˆın 2014 a fost din poezia interbelic˘a) - 18 din cei 32 de
absolvent , i au obt , inut note ˆıntre 9 s , i 9,95, inclusiv notele cele mai mari din judet , .
Am evocat aceste ,,poves , ti adev˘arate”, am insistat s , i detaliat aceste experient , e
personale, nu pentru ,,faima” mea, ci pentru ca s˘a scot ˆın evident , ˘a s , i faptul c˘a
nu numai elevii sunt vinovat , i (aces , tia s , tiu s˘a speculeze sl˘abiciunile profesorilor,
ale oamenilor mari; e drept c˘a sunt ,,ajutat , i” uneori de p˘arint , i, care derutat , i de
dezordinea general˘a din societate, nu v˘ad decˆat necesitatea ca fiii lor s˘a aib˘a note
mari, dar nu s˘a s , i ˆınvet , e pentru a le merita), ci s , i unii profesori care au renunt , at la
exigent , ˘a, care au cedat ˆın fat , a elevilor, inversˆand rolurile: nu profesorul, ci elevul
este suveran ˆın democrat , ia noastr˘a romˆaneasc˘a, situat , ie care genereaz˘a haos ˆın
ˆınv˘at , ˘amˆant, cu reflexe negative ˆın cons , tiint , a elevilor, care nu mai v˘ad utilitatea
efortului de a ˆınv˘at , a, care pleac˘a din liceu cu mintea goal˘a, f˘ar˘a cultur˘a, f˘ar˘a
demnitatea cons , tiint , ei de sine, f˘ar˘a a discerne ˆıntre ceea ce este r˘au s , i ceea ce
este bine pentru ei ˆın viitor, nepreg˘atit , i pentru viat , ˘a. Nu ˆıntˆampl˘ator, unii dintre
aces , tia, animat , i de spiritul de aventur˘a, la chemarea dep˘art˘arilor s , i a mirajului
Occidentului, p˘ar˘asesc t , ara s , i es , ueaz˘a sau se angajeaz˘a ˆın activit˘at , i umilitoare.
Este timpul - des , i foarte tardiv - dar nu e imposibil, ca societatea, factorii
decident , i, s˘a se implice, hot˘arˆat s , i profund, ˆıntr-un ,,Proiect de t , ar˘a” al Romˆaniei,
ˆın care prioritate absolut˘a s˘a o aib˘a educat , ia s , i ˆınv˘at , ˘amˆantul, ˆın primul rˆand,
educat , ia civic˘a s , i, mai ales, educat , ia patriotic˘a din s , coal˘a, care trebuie s˘a revin˘a
la ˆın˘alt , imea tradit , iei, sprijinit˘a de stat, prin toate pˆarghiile acestuia (conduc˘atorii
t , ˘arii, politicienii, biserica, armata, societatea civil˘a etc.), care s˘a inoculeze ˆın
cons , tiint , a copiilor s , i tinerilor dragostea de T , ar˘a s , i de Neam, cons , tiint , a c˘a au
datoria sacr˘a (as , a cum o au pentru p˘arint , i) fat , ˘a de T , ar˘a, fat , ˘a de p˘amˆantul pe
care s-au n˘ascut s , i fat , ˘a de Poporul din care s-au ivit, au crescut, au fost s , colit , i cu
cheltuieli din partea statului romˆan, s˘a fie p˘atruns , i - as , a cum au fost romˆanii de a
lungul veacurilor s , i au supraviet , uit miraculos - de faptul c˘a T , ara, Romˆania, are
dreptul s˘a beneficieze de munca, inteligent , a s , i aportul fiilor ei aici, ˆıntre granit , ele
sale, nu afar˘a ˆın slujba s , i interesul altor t , ˘ari (care nici m˘acar nu apreciaz˘a, nu
recunosc c˘a cele aproape 4 milioane de romˆani plecat , i ˆın strain˘atate, la munc˘a,
au contribuit ˆın ultimii 30 de ani, s , i contribuie s , i ast˘azi efectiv la sust , inerea