Page 10 - RMGO 3
P. 10

˘
            10                                                             Dumitru LAZAR

            literar-artistice, dansuri, recit˘ari, cˆantece etc.), concursuri sportive, activit˘at , i
            patriotice nenum˘arate (colectarea de plante medicinale, fructe de p˘adure s , i, mai
            ales, de materiale refolosibile: maculatur˘a, fier vechi, des , euri textile etc.) care se
            efectuau zilnic, inclusiv (sau mai ales) duminica (ˆın aceast˘a zi, uneori, se efectueau
            s , i plantat , ii forestiere s , i de pomi fructiferi), s , edint , e de organizat , ie cu nemiluita
            (pe clase sau la nivel de s , coal˘a), tematice sau de primire ˆın U.T.C., preg˘atire
            militar˘a (eram s , i comandant de Centru de P.T.A.P. - Preg˘atirea Tineretului pentru
            Ap˘ararea Patriei - ˆın cadrul Liceului), activit˘at , i distractive (reuniuni ,,tovar˘as , es , ti”,
            cel put , in o dat˘a pe s˘apt˘amˆan˘a - sˆamb˘ata sau ˆın ,,Joia Tineretului”, dup˘a cursuri)
            etc. Seara s , i o bun˘a parte din noapte, ˆınv˘at , am s , col˘ares , te la Francez˘a, sarcin˘a
            dificil˘a, la ˆınceput, pentru c˘a trebuia s˘a m˘a preg˘atesc ore ˆın s , ir, ˆıntocmind s , i
            planurile de lect , ii - r˘amˆanˆandu-mi numai patru, maxim cinci ore de somn - dar s , i
            frumoas˘a, deoarece, la clasele a XI-a s , i a XII-a, se studia Istoria literaturii franceze
            de la origini (,,Jur˘amˆantul din Strasbourg”, anul 842) pˆan˘a ˆın secolul al XX-lea
            inclusiv. Era o pl˘acere s˘a extinzi s , i s˘a raportezi literatura francez˘a la literatura
            universal˘a, ˆın cadrul c˘areia includeam s , i literatura romˆan˘a. Pe lˆang˘a aceste
            multiple s , i diverse activit˘at , i la nivel de s , coal˘a, noi, dasc˘alii, trebuia s˘a onor˘am (ˆın
            fapt, s˘a asigur˘am) s , i activit˘at , ile culturale s , i educative din comun˘a, la C˘aminul
            cultural (unde jucam teatru, cˆantam ˆın cor, ˆın grupuri vocale, brig˘azi artistice ,,de
            agitat , ie”, ˆın montaje literar-artistice s , i altele, format , ii participante la Festivalul
            Nat , ional ,,Cˆantarea Romˆaniei” (ca s , i format , iile cultural-artistice din cadrul s , colii),
            s˘a desf˘as , ur˘am ˆınv˘at , ˘amˆantul politico-ideologic al diferitelor organizat , ii de U.T.C.
            sau de partid, din cadrul Cooperativelor Agricole de Product , ie Sines , ti s , i Potcoava,
            Cooperat , iei, S.M.A.-ului, G˘arii etc.


                Am prezentat mai sus, activitatea mea s , colar˘a s , i extras , colar˘a (care, ˆıns˘a, nu
            era doar a mea, ci a majorit˘at , ii dasc˘alilor de tradit , ie haretian˘a din t , ar˘a) nu pentru
            a m˘a ridica ˆın sl˘avi, nici pentru a m˘a victimiza, ci pentru a ar˘ata tinerilor (sau
            mai put , in tinerilor) dasc˘ali de ast˘azi, din ˆınv˘at , ˘amˆantul preuniversitar, care era
            programul unui cadru didactic (adev˘arat dasc˘al-apostol ˆın tradit , ia s , colii romˆanes , ti,
            mos , tenit˘a de la ˆınaintas , i, ˆındeosebi de la Spiru Haret) ˆınainte de 1989 (anii
            ’70-’80), cum ˆıs , i exercita profesia s , i ˆın cˆate activit˘at , i era angajat s , i se implica
            direct (am omis s˘a includ, aici, s , i campaniile agricole de prim˘avar˘a, de var˘a s , i de
            toamn˘a efectuate la C.A.P. Sines , ti s , i Potcoava, I.A.S. Corbu, la Baza de Recept , ie
            Potcoava etc.), activit˘at , i utile pentru comunitate, care aveau rolul lor benefic (ˆın
            educarea, cres , terea ¸si formarea copiilor s , i tinerilor, prin munc˘a, pentru munc˘a),
            ˆın schimbul unui salariu mult mai mic decˆat al dasc˘alilor de ast˘azi (bun˘aoar˘a, ˆın
            primi ani de ˆınv˘at , ˘amˆant aveam 1050 lei, impozabili, pe lun˘a, ceea ce ˆınsemna
                                                         ˆ
            cu mult sub valoarea miei de lei de ast˘azi). Ins˘a, ˆın vremea aceea, nu partea
            material˘a ne motiva (s , tiam de la ˆınceput c˘a remunerat , ia ˆın ˆınv˘at , ˘amˆant nu este
            mare - nu era pe m˘asura misiunii la care ne angajasem de bun˘avoie - dasc˘al
            ajungea doar cine avea chemare), ci ne motiva pasiunea pentru meseria aleas˘a,
            vocat , ia, responsabilitatea fat , ˘a de viitorul generat , iilor de copii s , i de tineri care ni
            se ˆıncredint , au s , i pe care ˆıi cres , team, instruindu-i s , i educˆandu-i, formˆandu-i cu
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15