Page 12 - RMGO 3
P. 12

˘
            12                                                             Dumitru LAZAR

                Cu aceste carent , e s , i inconvenient , e m-am confruntat s , i eu, profesional, ˆın
            momentul cˆand,ˆın 2006, m-amˆıntors la catedr˘a (la Colegiul Nat , ional de Informatic˘a
            ,,Matei Basarab” Rˆamnicu-Vˆalcea) dup˘a nou˘a ani (perioad˘a ˆın care am exercitat
            funct , ia de director la Biblioteca Judet , ean˘a Vˆalcea) s , i am avut nepl˘acuta surpriz˘a
            s˘a nu mai g˘asesc elevii pe care-i s , tiam dintotdeauna, elevii tradit , ionali, care erau
            dispus , i s , i simt , eau nevoia s˘a-s , i urmeze profesorul ˆın demersul didactic, doritori s˘a
            ˆınvet , e s , i s˘a s , tie cˆat mai mult s , i cˆat mai multe, politicos , i, cu bun-simt , , cu respect
            fat , ˘a de s , coal˘a s , i profesori s , i as , a mai departe. Am aflat nis , te tineri distant , i, blazat , i,
            veleitari, cu pretent , ii de atots , tiutori, cu predispozit , ii pentru cancan, obis , nuit , i
            s˘a comunice s , i s˘a se comunice ˆın afara subiectului lect , iei (cu vorbe spuse de
            dragul vorbelor pentru trecerea timpului), contestatari, neobis , nuit , i s˘a respecte
            ,,ritualul lect , iei”. A trebuit, o perioad˘a s˘a m˘a confrunt cu rezistent , a acestora la
            obligat , iile de elev, s˘a-i determin s˘a cons , tientizeze c˘a s , coala (indiferent de evolut , ia
            celorlalte institut , ii ale statului) r˘amˆane s , coal˘a, s˘a le demonstrez cˆat s , i cˆate nu
            s , tiu din cˆate ar trebui s˘a s , tie, s , i, evident, notele mai mici nu au ˆıntˆarziat s˘a vin˘a,
            ceea ce a generat nemult , umire total˘a (fuseser˘a obis , nuit , i cu note mari, obt , inute
            facil, pe care le revendicau ca un drept, pentru c˘a le trebuiau pentru admitere ˆın
            facultate, f˘ar˘a, ˆıns˘a, a face efortul s˘a ˆınvet , e s˘a ˆıs , i ˆınsus , easc˘a materia prev˘azut˘a
            de manualele s , colare, care le erau str˘aine), au ˆınceput s˘a cˆarteasc˘a, ba chiar s˘a
            se plˆang˘a la diriginte, la director, s˘a reclame, inclusiv la Inspectoratul S , colar, c˘a
            predau ,,academic”, c˘a le cer prea mult, c˘a vorbesc ˆın Limba francez˘a, ˆın Limba
            latin˘a, ˆın Limba greac˘a etc. (ˆın realitate, nu f˘aceam decˆat conexiuni cu literatura
            francez˘a s , i universal˘a sau explicam etimonul unor cuvinte provenite din latin˘a sau
            greac˘a). Evident c˘a nu am cedat (cum, din p˘acate, au f˘acut mult , i profesori din
            generat , ia postdecembrist˘a). Aveam destul˘a experient , ˘a ca s˘a r˘amˆan Profesor, iar
            elevii erau destul de vulnerabili (le-am dovedit-o prin testele de evaluare periodic˘a,
            uneori chiar s˘apt˘amˆanale, a c˘aror not˘a s , i-o propuneau singuri, pe baza baremului
            de corectare s , i evaluare pe care li-l d˘adeam), destul de ,,necopt , i” ca s˘a le ,,ˆınfrˆang”
            rezistent , a (s , i reticent , a) s , i s˘a-i ˆıntorc (s˘a-i aduc) la condit , ia de elev. Nu a fost
            deloc us , or (ˆıntrucˆat nu aveam de partea mea nici p˘arint , ii, nici dirigint , ii s , i nici
            conducerea s , colii, fiind chiar luat ˆın discut , ie ˆın consiliul de administrat , ie, cu scopul
            de a m˘a modela, ,,reeduca” ˆın spiritul liniei noi a ,,faire ce qu’on veut” sau a
            unui ,,dolce far’niente”, recomandˆandu-mi-se, ,,grijuliu”, s˘a nu m˘a complic, ca s˘a
            nu am probleme) s , i nici timpul de revenire la standardelele tradit , ionale ale s , colii
            romˆanes , ti nu a fost scurt - a durat un an, ba chiar doi, pˆan˘a cˆand elevii - dup˘a
            ce au epuizat toate armele de rezistent , ˘a - s-au ,,dat pe brazd˘a” s , i au acceptat
            s˘a ˆınvet , e, parcurgˆand ˆıntreaga program˘a s , colar˘a, prev˘azut˘a de manualul cel mai
            complet (coordonat de academicianul Eugen Simion, pentru clasele a XI-a s , i a
            XII-a) ajungˆand ca, la bacalaureat, absolvent , ii clasei a XII-a E - S , tiint , e sociale
            (prima promot , ie, dup˘a ce m-am ˆıntors la catedr˘a, din 2010) s˘a obt , in˘a media clasei
            nou˘a f˘ar˘a cinci sutimi, adic˘a 8,95, iar patru elevi au obt , inut cele mai mari note
            din judet , (evident al˘aturi de alt , i absolvent , i din Colegiile Nat , ionale ,,Alexandru
            Lahovari” s , i ,,Mircea cel B˘atrˆan”). Era momentul de bilant , ˆın care elevii s , i
            p˘arint , ii tr˘aiau momentul sublim al recunos , tint , ei (exuberant , a s-a instituit peste
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17