Page 7 - RMGO 3
P. 7
Cum am ajuns profesor de francez˘a la Liceul Potcoava. 7
turistic ˆın Delt˘a etc., etc. F˘ar˘a s˘a m˘a las intimidat, dar contrariat, replica mea, la
fel de prompt˘a, a fost simpl˘a: ,,Domnule director v˘a rog s˘a nu facet , i presupuneri
... avant la lettre!. Vet , i avea ocazia s , i timpul necesar s˘a v˘a pronunt , at , i dup˘a ce
ˆ
m˘a vet , i asista la clas˘a”. In momentul cˆand i-am spus c˘a dorim ca sot , ia mea (care
se afla de fat , ˘a) s˘a ocupe cel˘alalt post de Francez˘a (la gimnaziu), descump˘anit,
ˆ
mi-a r˘aspuns pe un ton destul de dur: ,,Dar vret , i s˘a ne dat , i afar˘a pe tot , i?”. Ins˘a,
dˆandu-s , i seama c˘a a exagerat, a ˆındulcit tonul s , i a spus c˘a postul de Francez˘a a fost
transformat ˆın catedra de Limba englez˘a s , i (fiind informat c˘a postul de Englez˘a
devenize vacant prin faptul c˘a absolventa repartizat˘a pe el luase negat , ie) c˘a acest
post va trebui transformat din nou pe Francez˘a, dar numai cu decizia Ministerului,
ceea ce este foarte dificil. Am plecat... eu hot˘arˆat s˘a respect repartit , ia (nici
nu aveam alt˘a solut , ie), sot , ia, derutat˘a s , i descurajat˘a, plˆangˆand. Am linis , tit-o,
spunˆandu-i c˘a un asemenea om care spune franc ˆın fat , ˘a ceea ce simte ˆıntr-un
moment de provocare, nu poate fi decˆat un om cinstit, corect, ˆıntr-un final, bun,
considerˆand c˘a este de apreciat s , i admirabil faptul c˘a, ˆın funct , ia sa de director,
t , ine la calitatea ˆınv˘at , ˘amˆantului din s , coal˘a, precum s , i la cadrele didactice pe care
le reprezint˘a, ceea ce nu este deloc de neglijat.
Am f˘acut aceste m˘arturisiri, care par a pune ˆıntr-o lumin˘a defavorabil˘a pe
Domnul Director Diaconescu (departe de intent , ia mea!), pentru a ar˘ata efectul,
ˆın timp, al atitudinii sale asupra parcursului meu profesional. Ment , ionez c˘a
react , iile Domniei Sale, efect al temperamentului s˘au coleric, nu m-au descurajat,
ba, dimpotriv˘a, m-au ambit , ionat, f˘acˆandu-m˘a s˘a cons , tientizez c˘a trebuie s˘a ˆımi
iau, ˆınc˘a din prima zi de s , coal˘a, meseria de dasc˘al ˆın foarte serios. Am recunoscut
ulterior, s , i o spun s , i ast˘azi, c˘a directorul S , tefan Diaconescu m-a f˘acut veritabil
profesor de Francez˘a, zic veritabil, ˆıntrucˆat, cunoscˆandu-mi limitele (motiv pentru
care am rugat sot , ia s˘a preia ea ˆın catedr˘a clasele a XI-a s , i a XII-a Uman, ea s , tiind
foarte bine - mai bine decˆat mine - limba), generate de faptul c˘a ˆın facultate nu
m-am gˆandit niciodat˘a c˘a as , putea ajunge s˘a predau Limba francez˘a, m-am apucat
s˘a m˘a preg˘atesc serios pentru fiecare or˘a de clas˘a, cu planuri de lect , ie, scenarii
didactice detaliate, urmˆand firul consacrat, concret s , i complet al celor 50 de minute
ale lect , iei: la fiecare ˆıntrebare a profesorului, r˘aspundeam cu mai multe solut , ii
posibile ale elevilor, pˆan˘a la epuizarea subiectului. S , i asta nu pentru c˘a devenisem
subit fan, ca s˘a folosesc un cuvˆant la mod˘a ast˘azi, al Limbii franceze (se vaˆıntˆampla
s , i asta mai tˆarziu, cˆand am constatat c˘a pot obt , ine rezultate performante), ci ca
s˘a nu ,,m˘a fluiere elevii”, contrazicˆand previziunile s , i dovedind conducerii s , colii s , i
mie ˆınsumi c˘a pot fi profesor de Francez˘a la liceu, c˘a pot obt , ine rezultate bune
cu elevii, ceea ce pe parcurs s-a ˆıntˆamplat, ajungˆand s˘a am dou˘a eleve (una la
liceul Potcoava, Pandelic˘a Iuliana, ˆın clasele a X-a, a XI-a s , i a XII-a, s , i cealalt˘a,
fiica mea, Laz˘ar Minodora-Laura, ˆın clasa a XI-a la Liceul Pedagogic) participante
la Olimpiada nat , ional˘a de Francez˘a, care au obt , inut premii, premii speciale s , i
ment , iuni. Drept r˘asplat˘a, i-am purtat Domnului Director Diaconescu respect s , i
recunos , tint , ˘a cˆat a tr˘ait s , i postum, am spus-o s , i ˆın cuvˆantul de ˆıngrop˘aciune, cˆand
ne-a p˘ar˘asit, apoi l-am pomenit ˆın rug˘aciunile mele printre mort , ii mei.