Page 13 - RMGO 1
P. 13

Imposibila ˆıntoarcere                                                      13

            Alexandria), care a r˘amas ˆın Potcoava ceva mai mult. Nu ezita s˘a z˘aboveasc˘a ˆındelung cu
            mine dup˘a ore pentru a preg˘ati ˆımpreun˘a participarea la concursurile de matematic˘a s , i a
            urm˘arit cu atent , ie parcursul meu ca student, cˆateodat˘a m˘a vizita la facultate.


               Des , i aveau stiluri de predare diferite, cei trei au fost dasc˘ali cu o preg˘atire profesional˘a
            excelent˘a s , i au reus , it s˘a insufle s , i s˘a ment , in˘a pasiunea noastr˘a pentru matematic˘a,
            contribuind decisiv la educarea s , i instruirea primelor promot , ii ale liceului. Semnificat , ia
            contribut , iei dumnealor ne apare mai limpede dac˘a ne gˆandim c˘a o particularitate a Liceului
            Teoretic din Potcoava, ˆın acei ani, s , i consecint , a unui mare act de curaj, era faptul c˘a
            profesorii nos , tri erau, cu rare except , ii (printre care cei de matematic˘a, despre care am
            vorbit), cadre didactice care ne ˆındrumaser˘a deja ˆın cursurile gimnaziale. Corpul profesoral
            eraˆın restructurare s , i sunt sigur c˘a au existat suspiciuni legate de competent , ˘a iar rezultatele
            examenului de bacalaureat al primei promot , ii, ˆın 1965, trebuie s˘a fi fost as , teptate cu
            ˆınfrigurare. Acestea au spulberat ˆıns˘a orice ˆındoial˘a legat˘a de calitatea ˆınv˘at , ˘amˆantului din
            liceul nostru, mai ales c˘a au fost obt , inute ˆın condit , ii foarte obiective de examinare: liceul
            nu avea ˆınc˘a “acreditare” pentru sust , inerea acestui examen ˆın propriile structuri, as , a c˘a
            examinarea s-a f˘acut “ˆın deplasare” la Liceul Nr. 2 din Slatina (Colegiul Nat , ional Ion
            Minulescu de azi). Personal, cu maturitatea de acum, pot depune o tˆarzie m˘arturie despre
            except , ionalele calit˘at , i ale acestei categorii de dasc˘ali. Cunos , tint , ele de francez˘a ˆınsus , ite
            de la profesorul Ilie Apostolescu ne-au permis s˘a fim, mai tˆarziu, competitivi cu cei care
            avuseser˘a profesor ˆın familie (aceast˘a apreciere am auzit-o de la mult , i fos , ti colegi). De
            la Florea Cˆarjan deprindeai sfˆanta gramatic˘a s , i rigoarea ˆın exprimare, iar de la S , tefan
            Diaconescu am ˆınv˘at , at s˘a ˆınt , elegem dinamica fenomenelor literare, influent , a revistelor
            s , i a curentelor literare asupra autorilor. Regret c˘a spat , iul nu ˆımi permite s˘a continui
            enumerarea, dar concluzia este c˘a procesul didactic se desf˘as , ura ˆın parametri normali la
            acest liceu.

               ˆ In 1966 a venit rˆandul promot , iei mele s˘a sust , in˘a onoarea tˆan˘arului liceu. Foarte
            aproape de suflet mi-a fost proba de la Limba s , i literatura romˆan˘a avˆand ca subiect poezia
            lui Tudor Arghezi. Dup˘a cˆateva minute de indecizie s , i c˘aut˘ari, am ˆınceput as , a: “Fiind
            foarte romˆan, Eminescu e universal; as , a explic˘a Arghezi genialitatea poetului nat , ional,
            dar aceast˘a caracterizare i se potrives , te s , i lui; se pare c˘a destinul marilor poet , i ai lumii
            . . . ” s , i am continuat cu convingere ideea. . . La proba oral˘a, comisia m-a examinat put , in
            pe subiectul extras dar am continuat discut , ia despre Arghezi, profesorii fiind mai ales
            interesat , i s˘a constate cˆat de mult s , tiu din psalmii s˘ai, din care citasem copios, s , i s˘a vad˘a
                                             ˆ
            dac˘a chiar le-am priceput mesajul. . . In serile petrecute la bunicii mei din partea mamei,
            Tudora s , i Marin Enache, citeam dintr-o c˘art , ulie cu foile aproape transparente, Noul
            Testament, asta poate fi una din explicat , iile faptului c˘a am rezonat la citirea Cuvintelor
            potrivite. As , da mult s˘a pot revedea lucrarea scris˘a de mine atunci, dar este put , in probabil
            s˘a mai existe ˆın vreo arhiv˘a. . .

               Performant , ele de la bacalaureatul din anul trecut au fost ment , inute iar cea mai mare
            medie (10) a fost obt , inut˘a ˆın liceul nostru, ˆın comisia de la acelas , i liceu din Slatina. Am
            s˘a insist put , in asupra acestui lucru, deoarece la nivel nat , ional exigent , a era foarte mare iar
            evenimentul se ˆıntˆampla destul de rar. Nota obt , inut˘a la bacalaureat t , inea mai mult de
            palmaresul personal, la admitere facult˘at , ile organizau propriile concursuri ˆın care doar
            rezultatele probelor erau luate ˆın considerare, din acest motiv comisiile de bacalaureat
                                                    ˆ
            lucrau la standarde ridicate de obiectivitate. In acel an, au fost trei medii de 10 la nivel
            nat , ional: la Bucures , ti, Cluj s , i Slatina.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18