Page 12 - RMGO 1
P. 12

˘ ˘
            12                                                           Tudor BALANESCU

            matematic˘a a creat necesarul context competitiv ˆın absent , a c˘aruia se instaleaz˘a, pe
                                                                                   ˆ
            nesimt , ite, autosuficient , a s , i plafonarea, urmate rapid de pierderea performant , ei. In clasa
            mea, ”rivalitatea” pe latura de studii umaniste era asigurat˘a ˆındeosebi de colegii Liliana
            St˘anculescu (Luca), Rodica Dinc˘a (Pˆarjol), (ulterior profesoare de limba s , i literatura
            romˆan˘a) s , i Constantin Dumitrache (ziarist), acesta deseori bˆantuit de muzele poeziei,
            mai ales cˆand se ˆındr˘agostea de vreo coleg˘a ale c˘arei farmece trebuiau neap˘arat puse pe
            versuri. . .
               Construct , ia acestui cadru competitiv trebuie s˘a fie mereu ˆın atent , ia cadrelor didactice.
            Concursul Marinescu-Ghemeci Octavian este unul din mijloacele deosebit de eficiente
            pentru sust , inerea unei astfel de construct , ii ˆın Liceul S , tefan Diaconescu din Potcoava iar
            roadele acestuia sunt deja vizibile.

               Am s˘a relatez o ˆıntˆamplare amuzant˘a legat˘a de prima mea participare la Faza nat , ional˘a
            a Olimpiadei de Matematic˘a. Am plecat de la Pites , ti cu o echip˘a din care nu aveai cum
            s˘a nu o remarci pe Luminit , a Radu (State), din clasa a IX-a [1],[8]. Ne ˆınsot , ea profesorul
            Eduard Minasian de la Liceul Nicolae B˘alcescu (actualul Colegiu Nat , ional I.C. Br˘atianu).
            Nu cunos , team pe nimeni, eram cam stingher, ceilalt , i mai aveau colegi de clas˘a sau m˘acar
            de s , coal˘a (de la Liceul din Slatina, m˘a ˆımprietenisem cu Polidor Bratu din Bˆarla, azi
            profesor universitar s , i membru al Academiei de S , tiint , e Tehnice din Romˆania, dar el f˘acea
            parte din echipa de fizic˘a. . . ). Veneam pentru prima dat˘a ˆın Bucures , ti, nici prin alte
            oras , e nu fusesem eu prea des, as , adar curiozitatea s , i ner˘abdarea erau la cot˘a maxim˘a.
            La intrarea ˆın Gara de Nord, blocurile Giules , tiului s , i Grivit , ei mi-au p˘arut de o m˘aret , ie
            impresionant˘a. Am fost cazat , i la internatul unei s , coli din zona Uranus-Izvor, seara tˆarziu.
            ˆ Imi vine ideea s˘a ies pentru a vedea mai bine . . . capitala. F˘ar˘a s˘a m˘a intereseze adresa
            internatului, pornesc din aproape ˆın aproape, pˆan˘a ajung ˆın Piat , a Universit˘at , ii, contˆand
            pe faptul c˘a s , tiu s˘a refac drumul de ˆıntoarcere. M˘a mai ˆınvˆart eu pe acolo, apoi decid
            s˘a revin. Brusc, un v˘al s-a pus peste toate detaliile drumului de ˆıntoarcere, iar panica
            ˆıl f˘acea de nep˘atruns. Mergeam alternativ ˆın cele patru direct , ii deschise de intersect , ia
            bulevardelor Magheru s , i Republicii, dar nimic nu se lega, reveneam iar in piat , ˘a s , i. . . mai
            cugetam. Acolo era un milit , ian care dirija circulat , ia, dar cum s˘a-i cer ajutorul, dac˘a
            nu s , tiam unde vreau s˘a ajung? Se apropia miezul nopt , ii, mas , inile s , i trec˘atorii erau
            aparit , ii tot mai rare iar milit , ianul se uita din ce ˆın ce mai des la ceasul mare, din colt , ul
            universit˘at , ii, era ner˘abd˘ator s˘a plece acas˘a. . . Disperat, mai fac o ˆıncercare pe Republicii,
            spre cinematograful Luceaf˘arul. Cu simt , urile mele de copil de la t , ar˘a, ˆınc˘a nepervertite
            de agresiunea oras , ului s , i ascut , ite la maximum ca ale unei s˘alb˘aticiuni ˆıncolt , ite, mi-am
                                                            ˆ
            dat seama c˘a respiram un aer prin care mai trecusem. Incurajat, am mers mai departe s , i
            mirosul Dˆambovit , ei, pe care o traversasem pe podul Mihai Vod˘a f˘ar˘a s˘a o remarc, m-a
            ˆıncredint , at c˘a sunt pe drumul bun. S , i chiar am ajuns unde trebuia, pe la ora 1 din noapte,
            am trezit un paznic toropit de somn c˘aruia i-am zis ceva de nis , te rude la care am fost ˆın
            vizit˘a s , i am ajuns ˆın patul meu. O performant , ˘a ˆıntr-un concurs de orientare pe care cu
            sigurant , ˘a nu as , mai putea s-o repet, a c˘arei moral˘a ar putea fi: ret , ine de unde ai plecat,
            ca s˘a s , tii, la nevoie, unde s˘a te ˆıntorci. . .
               ˆ In clasa a IX-a, dup˘a plecarea profesorului Vasilic˘a, lect , iile de matematic˘a au revenit
            unui alt proasp˘at absolvent, doamna profesor Valeria Tas , cu (s , i-a continuat activitatea
            la Liceul Ion Minulescu din Slatina). Aceste schimb˘ari au s , i p˘art , i bune s , i p˘art , i rele:
            dep˘as , ind sentimentele de p˘arere de r˘au dup˘a fostul profesor, am ˆındr˘agit mult tactul
            tinerei profesoare datorit˘a c˘aruia s , i alt , i colegi au fost atras , i c˘atre matematic˘a. Dar se
            pare c˘a spectrul schimb˘arilor ne urm˘area necontenit, pentru c˘a anul urm˘ator s , i-a f˘acut
            aparit , ia la catedr˘a un alt tˆan˘ar, Jean Olaru (ulterior, Liceul de Matematic˘a Fizic˘a din
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17