Page 15 - RMGO 1
P. 15
Imposibila ˆıntoarcere 15
ˆımp˘art , it colegilor dornici de o t , igar˘a “bun˘a”. Dup˘a absolvire a fost cercet˘ator al Institutului
de Matematic˘a al Academiei. Profesorul universitar Octavian St˘an˘as , il˘a relateaz˘a c˘a “la
desfiint , area arbitrar˘a a Institutului, a fost s , efa Sect , iei Increst de matematic˘a, pˆan˘a ˆın 1989.
F˘ar˘a autoritate profesional˘a, ea a ˆıncercat totus , i s˘a fereasc˘a sect , ia de urgia unor decizii
politice mˆanate de o putere necenzurat˘a de rat , iune. I-a respectat pe colegi, ˆıncercˆand
s˘a le ˆınt , eleag˘a contribut , iile s , i putea fi ˆıntˆalnit˘a la Biblioteca Institutului Teologic, chiar
s , i ˆınainte de 1989.” [8]. Adaug c˘a soarta i-a aplicat nedrepte lovituri dure dup˘a 1989.
Era o lupt˘atoare, ar fi ˆındurat, dar cel mai mult au afectat-o umilint , ele la care a fost
supus˘a. A fost victima unor asocieri cu fapte de care era str˘ain˘a s , i asta i-a gr˘abit sfˆars , itul.
Noi, student , ii promot , iei 1971 ai Facult˘at , ii de Matematic˘a - Mecanic˘a a Universit˘at , ii din
Bucures , ti ne aducem aminte de ea ca despre colega ce trudea, ˆın sensul propriu al verbului,
al˘aturi de noi, ˆın dificile sesiuni de examene, la deslus , irea unor enunt , uri al c˘aror ˆınt , eles
nu devine limpede decˆat matematicienilor. Cine dac˘a nu un matematician poate ˆınt , elege
semnificat , ia ultimei lect , ii din cursul de Geometrie diferent , ial˘a, t , inut nou˘a prin anii 1968
de profesorul Teodor Hangan, pe parcursul unui semestru, ˆın care corolarul unuia din
principalele rezultate era c˘a “sfera nu poate fi piept˘anat˘a” (ˆın limbaj pseudo-matematic: ˆın
anumite topologii, prezent , a punctelor de singularitate este inevitabil˘a; gˆandul m˘a poart˘a s , i
spre volumul de povestiri Sfera paralel˘a al matematicianului, scriitorului s , i academicianului
Gheorghe P˘aun). Cu alte cuvinte, acea structur˘a din “cres , tetul capului”, cu firele orientate
ˆın toate direct , iile, e o consecint , ˘a a unui adev˘ar matematic pe care, pentru a-l ˆınt , elege,
ne-a trebuit un semestru. . . Fascinant! Un element al actului primar de creat , ie, explicat
sau poate chiar guvernat, de matematic˘a!
Pentru mine, m˘asura admiterii f˘ar˘a examen la facultate a fost poate o compensat , ie
pentru calea anevoioas˘a pe care fusesem admis la liceu. Eram neˆıncrez˘ator, ˆın ziua
ˆ
concursului m-am prezentat acolo, dar nu figuram pe listele de candidat , i! Ingrijorat m-am
dus la asistentul Steriu Ianus , care f˘acuse cˆateva lect , ii cu noi ˆınainte de concurs, era singurul
pe care ˆıl cunos , team. Amuzat de ˆındoielile mele, m-a asigurat c˘a totul este ˆın ordine s , i
m-a trimis ˆınapoi la c˘amin (peste drum, fostul Carpat , i) iar ˆın scurt timp mi-a dat s , i o
copie a subiectelor. Absent , a de pe lista de candidat , i nu a fost singura: toamna, pentru c˘a
nu figuram pe cataloagele de admis , i, n-am putut urma procedura standard de repartizare
ˆın c˘amin, obt , inerea cartelelor de cantin˘a etc. trebuind s˘a ˆımi l˘amuresc neobis , nuitul statut
s , i s˘a provoc reactualizarea acestor liste. Inutil s˘a ment , ionez c˘a ˆın urm˘atorul an num˘arul
notelor de 10 la bacalaureat a crescut spectaculos, dar minunea nu s-a mai repetat. . .
Viat , a student , easc˘a era fascinant˘a: eram tineri, asta explic˘a doar part , ial afirmat , ia, dar
pe atunci a fi student ˆınsemna ceva, era un statut respectat, concurent , a la admiterea ˆın
institut , iile de ˆınv˘at , ˘amˆant superior era mare. La cursurile de zi, singura ˆındatorire era
s˘a te t , ii de carte: bursele (acopereau ˆın ˆıntregime cazarea s , i masa) se acordau peste un
plafon de medie modic s , i nu erau limitate ca num˘ar.
Emot , iile provocate de as , teptarea primului examen de sesiune student , easc˘a le-am tr˘ait
ˆın C˘aminul student , esc “Carpat , i” de lˆang˘a facultate, ˆın prelungite nopt , i de studiu ˆın sala
de lectur˘a, al˘aturi de colegul Nicolae Vlad (din comuna Cernele, de lˆang˘a Craiova; ulterior,
profesor la Academia Tehnic˘a Militar˘a). Parcurgeam cursurile de Analiz˘a matematic˘a
predate de profesorul Nicu Boboc. Seminarul era condus de doamna Lia Aram˘a, al c˘arui
nume ne era foarte cunoscut ˆınc˘a din liceu (preg˘atirea examenului de admitere, disciplina
Analiz˘a matematic˘a, se baza foarte mult pe o culegere de probleme elaborat˘a de dˆansa ˆın
colaborare cu Teodor Morozan). Primul examen era asimilat as , a-numitului “botez”, de
ˆ
abia dup˘a asta te puteai considera veritabil student. In anul al treilea am fost transferat , i
la C˘aminul din Drumul Taberei, amenajat ˆın spat , iile unei foste unit˘at , i militare. La