Page 17 - RMGO 1
P. 17
Imposibila ˆıntoarcere 17
a lacului Pantelimon, de lˆang˘a Bucures , ti, ˆıntr-o echip˘a condus˘a de tˆan˘arul asistent Ioan
Tomescu. Cu lopet , i s , i roabe, b˘aiet , i s , i fete, f˘aceam s , i noi ce puteam, mai ales baie ˆın lac
s , i seri dansante ˆın curtea s , colii unde eram cazat , i, prietenii durabile se legau ˆın aceste
locuri. C˘atre sfˆars , itul zilei de munc˘a, din put , inii nos , tri bani cump˘aram o sticl˘a de votc˘a s , i
as , teptam un tractorist care lucra cˆateva sute de metri mai departe s , i care se retr˘agea cu
buldozerul la baz˘a: b˘aga de cˆateva ori lama s , i gata, parcela student , ilor era numai bun˘a de
recept , ie! Aveam mult , i colegi copii de minis , tri, participau s , i ei la aceste act , iuni, nu cred
ˆ
c˘a v˘a mai putet , i imagina as , a ceva ast˘azi. Imi amintesc de Ioana S , chiopu (Kratina), care
ne amuza prin ideea ei n˘astrus , nic˘a de a arunca “mai eficient“ cu lopata, ˆıncerca adic˘a
o “optimizare“ a procedeului. Cˆand arunci cu lopata dintr-o gr˘amad˘a de nisip, s˘a zicem,
dup˘a ce se ˆıncarc˘a lopata, se face o scurt˘a mis , care ˆınapoi, pentru a lua avˆant, apoi se
arunc˘a s , i se descarc˘a lopata. Asta nu voia s˘a admit˘a Ioana: de ce s˘a mai consum˘am timp
s , i energie cu mis , carea ˆınapoi? Se pozit , iona corespunz˘ator spre gr˘amad˘a, ˆınc˘arca lopata s , i
apoi ˆıncerca o aruncare direct˘a, prin care nu reus , ea decˆat ˆımpr˘as , tierea cont , inutului pe un
sector de cerc lateral. Priveam la aceast˘a nostimad˘a, am s , i ˆıncercat-o tot , i, dar pˆan˘a la
urm˘a chiar s , i Ioana, fata de ministru care probabil era la prima ei ˆıntˆalnire cu lopata, s-a
convins c˘a dac˘a ar mai fi fost loc de optimizare a acestui “algoritm iterativ”, ar fi f˘acut-o
cu sigurant , ˘a unul din nenum˘arat , ii lucr˘atori anonimi care ne precedaser˘a. . . Am locuit o
ˆ
vreme, dup˘a terminarea facult˘at , ii, ˆıntr-un cartier de lˆang˘a acest lac. In plimb˘arile mele cu
barca, cuprins de dorint , a de a revedea un loc drag, aproape totdeauna f˘aceam un ocol
c˘atre malul la amenajarea c˘aruia lucrasem s , i descriam prietenilor procedeul “Ioana“ de
aruncare cu lopata. . .
Revenind la perioada studiilor, facultatea dispunea de un corp profesoral de elit˘a, sub
influent , a c˘aruia m-am ˆımplinit profesional: am avut s , ansa s˘a fiu studentul profesorilor
Grigore C. Moisil, Solomon Marcus s , i Dragos , Vaida, care mi-au influent , at fundamental
cariera. Sunt onorat s˘a fiu considerat discipol al acestor mari profesori iar despre rolul
dumnealor ˆın destinul meu profesional am scris deseori cu recunos , tint , ˘a s , i considerat , ie
[1][2][3]. Cariera mea de cercet˘ator s , i cadru didactic a stat mereu sub semnul acestor
ˆınrˆauriri, fiind preocupat ˆındeosebi de modelul matematic de gramatic˘a generativ˘a introdus
de lingvistul american Noam Chomsky, model dezvoltat semnificativ s , i prin activitatea
s , colii romˆanes , ti de lingvistic˘a matematic˘a, din care cu modestie m˘a consider a face parte,
condus˘a de Solomon Marcus (sub ˆındrumarea c˘aruia mi-am elaborat teza de doctorat).
Iar interesul s , tiint , ific pentru modelarea matematic˘a a sintaxei s , i semanticii limbajelor de
programare a calculatoarelor ˆıl datorez profesorului Dragos , Vaida. Cursurile domniei sale
aveau un fel de ermetism deliberat, ˆın sensul c˘a multe idei atr˘ageau irezistibil s , i s , ocau prin
noutate, dar profesorul s , tia s˘a fac˘a o prezentare cvasi-incomplet˘a, care ne stimula s˘a c˘aut˘am
s , i alte surse la Biblioteca Facult˘at , ii sau la Institutul de Matematic˘a. F˘aceam acest lucru
cu mult entuziasm al˘aturi de colegul meu Radu Nicolescu (azi, profesor la Universitatea
din Auckland, Noua Zeeland˘a). S , i m˘arturisim cu ˆıntˆarziere, domnule profesor, vˆanam s , i
vreo posibil˘a inexactitate ˆın spatele ermetismul din prezentarea dumneavoastr˘a, dar nu
ne-at , i oferit aceast˘a “satisfact , ie”. . . Lect , iile dˆansului conduceau c˘atre subiecte dintr-un
domeniu pe care l-as , caracteriza drept lingvistic˘a orientat˘a spre limbajele de programare.
ˆ In cele cˆateva limbaje ˆıntˆalnite ˆın precara noastr˘a experient , ˘a de student , i erau prezente
structuri care se ab˘ateau de la normele lingvistice s , i modelele matematice predate de
dˆansul s , i care ne derutau. Erau impuse de rat , iuni t , inˆand de pragmatica program˘arii sau
de eficient , a tehnicilor de compilare, pentru ˆınt , elegerea c˘arora profesorul insista ˆındelung.
Domnia sa a urm˘arit atent evolut , ia mea profesional˘a s , i dup˘a terminarea facult˘at , ii.
Era exigent s , i elegant ˆın comportament (se adresa student , ilor, ca s , i profesorul S , erbanovici