Page 16 - RMGO 1
P. 16
˘ ˘
16 Tudor BALANESCU
Carpat , i eram 6 ˆıntr-o camer˘a, acum eram 11. Ne respectam reciproc s , i d˘adeam dovad˘a de
mult˘a tolerant , ˘a pentru a trece peste inevitabilele asperit˘at , i rezultate dintr-o conviet , uire
ˆ
ˆıntr-un spat , iu cam aglomerat, oricˆat de ˆıng˘aduitor am privi lucrurile. Imi amintesc de
colegul Vasile Preda (din comuna Bradu, Arges , ) pe care ˆıl surprindeam deseori, pe la 5-6
dimineat , a, citind lˆang˘a fereastr˘a, f˘ar˘a s˘a aprind˘a becul, doar la lumina zorilor, pentru a nu
deranja colegii. Pentru copilul de la t , ar˘a care fusese, a nu pregeta s˘a ˆınceap˘a munca odat˘a
cu primele raze de lumin˘a, intra ˆın firescul lucrurilor. Profesorul universitar de ast˘azi Vasile
Preda este un renumit cercet˘ator ˆın domeniile Teoria informat , iei, Cercet˘ari operat , ionale
etc. Apreciez ˆın mod deosebit longevitatea colabor˘arii s , tiint , ifice dintre domnia sa s , i Costel
B˘alc˘au, materializat˘a ˆın importante realiz˘ari ˆın Statistic˘a, Teoria deciziei, Optimizare
etc. Tot din Arges , (comuna Cocu) era s , i un alt coleg apropiat, Marin Popa, azi profesor
universitar.
ˆ
Performant , a cere, pe lˆang˘a ˆınzestrare intelectual˘a, trud˘a s , i pasiune. In volumul s˘au de
“memorii premature”, acad. Gheorghe P˘aun, de origine din comuna Cic˘anes , ti, de lˆang˘a
Curtea de Arges , , crede c˘a “m˘a consider t , ˘aran. . . nu pentru c˘a ˆınc˘a m˘a pricep s˘a trag cu
coasa, ci pentru c˘a s , tiu ce ˆınseamn˘a a lucra zi-lumin˘a, cu ˆımp˘acare s , i firesc. . . ” [7].
Ret , inet , i, tineri cititori ai acestui articol: zi-lumin˘a, cu ˆımp˘acare s , i firesc. . .
Din anul al patrulea am locuit ˆın modernul s , i tˆan˘arul campus student , esc de la
ˆ
Groz˘aves , ti, ˆın condit , ii foarte bune (2 student , i ˆın camer˘a, cantin˘a modern˘a). Imp˘art , eam
acelas , i spat , iu cu Andrei Simion (din M˘acin, Tulcea), unul din cei mai buni student , i din
seria noastr˘a. N˘ascut pentru a face cercetare ˆın matematic˘a, a obt , inut rezultate originale
chiar pe parcursul elabor˘arii lucr˘arii de diplom˘a, pornind de la un articol din Revue
fran¸caise d’informatique et de recherche op´erationnelle, spre satisfact , ia exigentului s˘au
conduc˘ator s , tiint , ific, profesorul Sergiu Rudeanu.
Blocul b˘aiet , ilor era vecin cu cel al studentelor de la medicin˘a. Se mai legau prietenii,
cam dup˘a urm˘atorul scenariu, care devenise aproape ritualic: seara, dup˘a ocheadeˆındelungi,
completate din cauza distant , ei cam mari s , i cu alte mijloace de semnalizare (mis , c˘ari cu
brat , ele, mesaje pe coli albe etc.), urma proba hot˘arˆatoare: coborˆarea ˆın gr˘adina din fat , a
celor dou˘a blocuri. Cuplurile care treceau aceast˘a prob˘a se mai revedeau, altfel totul se
reducea la o conversat , ie politicoas˘a s , i . . . se repeta scenariul, la alt˘a fereastr˘a!
ˆ In vacant , e, aveam modestele noastre tabere student , es , ti, cu cazare ˆın internate s , colare
ˆın oras , ele de la mare sau de la munte s , i masa la cantine, dar nu ne trebuia mai mult: eram
pentru ˆınc˘a dou˘a s˘apt˘amˆani ˆımpreun˘a, cu grijile examenelor r˘amase undeva departe.
Uneori, cˆate o excursie: pe sot , ia mea Cecilia Avanu am cunoscut-o pe cˆand era student˘a
ˆın anul ˆıntˆai la aceeas , i facultate, cu prilejul unei c˘al˘atorii spre Predeal. Locuia ˆın Sinaia,
ea voia s˘a profite de deplasare pentru a-s , i revedea p˘arint , ii, numai c˘a trenul nu a oprit ˆın
Sinaia s , i uite as , a s-au legat lucrurile. . . Excursia era de o zi, noi, b˘aiet , ii, eram echipat , i
anapoda, niciunul nu avea m˘acar un rucsac. De mas˘a, nu prea ne interesaser˘am: ˆımi
amintesc cum Nicu Vlad, mai prev˘az˘ator, avea un borcan cu dulceat , ˘a pe care reus , ise cu
greu s˘a ˆıl pun˘a ˆın buzunarul blugilor, v˘a imaginat , i. . . Era secondat de “asociatul” s˘au,
care c˘ara o pˆaine. Cˆand ne-a r˘azbit foamea ˆın vˆarful muntelui, nu ne-au purtat ranchiun˘a
pentru glumele f˘acute pe seama lor, au ˆımp˘art , it fr˘at , es , te. . .
Mai participam de asemenea la scurte stagii de munc˘a pe s , antiere sau terenuri agricole.
Student , i s , i profesori ˆımpreun˘a, mutat , i din abstract , iile matematice ˆın viat , a real˘a, aveam
extraordinarul prilej de a ne cunoas , te mai bine, ne descopeream calit˘at , i s , i mai ales defecte
ˆ
pe care nu le-am fi b˘anuit altfel. Imi amintesc de prezent , a noastr˘a la s , antierul de amenajare