Page 11 - RMGO 1
P. 11

Imposibila ˆıntoarcere                                                      11

            am f˘acut exact ce nu trebuia: am ies , it din sal˘a! Cˆand am devenit profesor, cu gˆandul la
            comportamentul meu de alt˘adat˘a nu uitam niciodat˘a s˘a cer ˆınainte de concursuri elevilor s , i
            student , ilor mei promisiunea c˘a nu vor ˆıncheia lucrarea decˆat la expirarea timpului alocat.
            Tat˘al meu, care as , tepta al˘aturi de alt , i p˘arint , i ˆın curtea s , colii, m-a v˘azut din dep˘artare s , i
            crezˆand c˘a n-am f˘acut nimic, a venit repede ˆın ˆıntˆampinarea mea iar pentru a m˘a feri de
            rus , inea de a da ochii cu cei care as , teptau, a ˆıncercat s˘a m˘a scoat˘a pe alt˘a ies , ire. Acolo
            ne-am ˆıntˆalnit cu profesorul S , erbanovici care, dup˘a ce am ref˘acut rezolv˘arile, a conchis:
            “Dumneata ai f˘acut totul!” (se adresa totdeauna cu acest apelativ elevilor s , i ne amuzam
            mult cˆand ˆıl auzeam spunˆand cˆate unui prichindel: “Dumneata ai c˘ap˘atat nota 4!”). Brusc,
            tata s , i-a schimbat atitudinea: a f˘acut cale ˆıntoars˘a s , i m-a dus, cu mˆandrie, ˆın mijlocul
            celor care as , teptau. Proba de Limba s , i literatura romˆan˘a, pe un subiect privind opera lui
            Ion Luca Caragiale, mi-a adus din partea profesorului Florea Cˆarjan urm˘atoarea apreciere:
                                                       ˆ
            “Lucrarea asta era bun˘a la terminarea liceului”. Intre timp, restrict , iile care ˆımi baraser˘a
            drumul spre studii deveniser˘a caduce, astfel c˘a din toamn˘a am redevenit elev; sentimentul
            tr˘ait nu era neap˘arat unul de bucurie, mai degrab˘a simt , eam c˘a m˘a ˆıntorsesem, ca dintr-o
            mare r˘at˘acire, pe calea de la care fusesem temporar ab˘atut.


            Ani de liceu


               Au ˆınceput astfel patru ani frumos , i, cu drumul zilnic de 4 km de acas˘a pˆan˘a la s , coal˘a,
            str˘ab˘atut , i pe jos, indiferent de vreme. Acest parcurs de dou˘a ore era intervalul nostru
                                                                      ˆ
            de libertate, cu gˆandul departe de lect , ii sau treburi gospod˘ares , ti. Il prelungeam deseori,
            b˘aiet , i s , i fete, cu abateri pe malul plin de gr˘adini de zarzavat s , i de vii ale limpedelui rˆau
            Plapcea (azi descrierea nu se mai potrives , te). Din cˆand ˆın cˆand b˘aiet , ii se mai ab˘ateau s , i
            pentru cˆate o scurt˘a baie ˆın gˆarl˘a, iar fetele ˆıs , i vedeau mai departe de drumul lor c˘atre
            cas˘a. . . Remarcabil era efortul colegilor din satul Floru, comuna Icoana, care veneau de la
            distant , ˘a s , i mai mare, cu caravana lor de biciclete pe un traseu de aproape 15 km, fie var˘a
            fie iarn˘a, f˘ar˘a s˘a ˆıntˆarzie la cursuri [6]. Deseori cˆate o fat˘a decidea, cuprins˘a brusc de o
            oboseal˘a suspect˘a, s˘a fac˘a drumul spre cas˘a pe ghidonul unei biciclete, t , inut˘a strˆans ca nu
            care cumva s˘a cad˘a. . .
               Redevenisem din nou s , colar s , i acordam important , ˘a tuturor materiilor. Chiar s , i la
            muzic˘a am luat un (singur) 10, la prima lect , ie, cˆand profesorul Ion Leanca ne-a predat
            not , iuni legate de frecvent , a s , i durata notelor muzicale (not˘a ˆıntreag˘a, doime, p˘atrime,
            optime etc.). M-am prins imediat c˘a era vorba de fizic˘a s , i matematic˘a s , i m-am f˘acut
            remarcat, profesorul mi-a dat nota maxim˘a. Peste cˆateva s˘apt˘amˆani a venit proba
            adev˘arului, m-a pus s˘a cˆant: mi-a dat 7, dar cˆand s˘a ˆıl treac˘a ˆın catalog, a v˘azut zecele,
            de care desigur uitase cum ˆıl obt , inusem: “Te-ai l˘asat pe tˆanjal˘a”, a tras dˆansul concluzia,
            dezam˘agit. . .

               La matematic˘a, profesor era un proasp˘at absolvent de facultate, Cristian Vasilic˘a (a
            plecat apoi la un liceu din Pites , ti, a fost s , i consilier ˆıntr-unul din guvernele de dup˘a 1989).
            Sub preg˘atirea dˆansului am obt , inut s , i primul meu succes mai important, Premiul I la
            Faza regional˘a a Olimpiadei de Matematic˘a s , i dreptul de a participa la Faza nat , ional˘a
            (concursul s-a desf˘as , urat la Pites , ti: conform organiz˘arii teritorial - administrative de
            atunci, Potcoava f˘acea parte din raionul Slatina, regiunea Arges , ). Acum, experient , a mea
            de profesor m˘a face s˘a atribui acest succes nu numai profesorilor mei, ci s , i colegilor, mai
            ales lui Constantin Dobrescu (devenit avocat), lui Petre Geru s , i Constantin P˘al˘angeanu
            (ingineri), principalii mei “concurent , i” de clas˘a la matematic˘a. Pasiunea lor pentru
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16