Page 9 - RMGO 1
P. 9
Imposibila ˆıntoarcere
˘ ˘
Tudor BALANESCU 1
ˆ
Inceputuri
Punctul de plecare pentru ˆınv˘at , ˘amˆantul liceal ˆın Potcoava se reg˘ases , te ˆın init , iativa
cadrelor didactice din ˆınv˘at , ˘amˆantul gimnazial al acestei localit˘at , i care, ˆıncurajate de
rezultatele foarte bune ale absolvent , ilor s , colii generale unde activau, au hot˘arˆat s˘a militeze,
la sfˆars , itul deceniului 6 al secolului trecut, pentru crearea unui cadru local care s˘a ofere
posibilitatea absolvent , ilor din satele comunei sau din vecin˘atate, ˆın majoritate copii de
t , ˘arani cu posibilit˘at , i materiale reduse, s˘a-s , i continue studiile f˘ar˘a a supune familiile la
eforturi financiare prea mari. Contextul era unul favorabil, mai ales c˘a, ˆın vˆaltoarea acelor
vremi, cˆat , iva excelent , i profesori de la s , coli din alte oras , e aleseser˘a primitoarea comun˘a
Potcoava drept loc mai discret de continuare a activit˘at , ii.
Act , iunea s-a bucurat de sprijinul necondit , ionat al autorit˘at , ilor locale, interesate de
aparit , ia unei noi dimensiuni ˆın dezvoltarea acestei localit˘at , i aflate ˆın anii 1950 ˆıntr-o
perioad˘a de transformare, ˆındeosebi ca urmare a faptului c˘a devenise centrul administrativ
al proaspetelor exploat˘ari petroliere din zon˘a. Preocuparea pentru viitorul copiilor ˆın acele
vremuri a venit cu sigurant , ˘a s , i din observarea numeroaselor cazuri de abandon s , colar sau
p˘ar˘asire timpurie a studiilor, ˆın pofida calit˘at , ilor intelectuale, din motive materiale sau
care t , ineau de mentalitate (a r˘amˆane la “coarnele plugului” era ˆınc˘a o opt , iune privit˘a cu
ˆıncredere pe atunci). Viat , a la sat pe timpul copil˘ariei mele se ˆıncadra perfect ˆın parametrii
moromet , ieni; mai mult, ˆıntr-o lectur˘a recent˘a a unui volum de amintiri [5] scris de Ion
Stoian-Floru, str˘amos , (din partea mamei) al conferent , iarului universitar Costel B˘alc˘au, am
reg˘asit similitudini s , i identit˘at , i ale satului copil˘ariei mele cu aspecte privind meleagurile
noastre s , i cele din vecin˘atate din a doua jum˘atate a secolului al XIX-lea, descrise cu
m˘aiestrie de distinsul istoric (o lectur˘a pe care o recomand cu responsabilitate, o versiune
ˆ
electronic˘a a c˘art , ii poate fi obt , inut˘a de la str˘anepotul autorului). In acel context, existent , a
unui liceu ˆın comuna Potcoava ar fi fost o variant˘a “soft” a efectului de “dezr˘ad˘acinare”
cu care era asimilat˘a plecarea la studii ˆın alt oras , (cele mai la ˆındemˆan˘a opt , iuni fiind
liceele din Slatina, mai rar Pites , ti, Costes , ti etc.).
Pˆan˘a la urm˘a str˘adaniile locale au fost ˆıncununate de succes, astfel c˘a ˆın 1961 s-a
desf˘as , urat primul concurs de admitere la Liceul Teoretic din Potcoava. Tocmai absolvisem
S , coala de 7 ani (denumirea de atunci, cl˘adirea ˆın paragin˘a de ast˘azi, ˆın dreptul ulit , ei
tˆargului) dar pentru mine ambele sesiuni (var˘a s , i toamn˘a) au fost tot atˆatea insuccese,
astfel c˘a am ratat s , ansa de a face parte din prima promot , ie a noului liceu. Cazul este
prezentat ˆın monografia cu frumosul titlu “S˘a nu faci umbr˘a p˘amˆantului degeaba” [4] iar
motivele es , ecului pot fi deslus , ite din abordarea obiectiv˘a a profesorului Florea Cˆarjan,
1 Prof. univ. dr., Universitatea din Pites , ti, tudor balanescu@yahoo.com
9